24-01-2022
Grundsmage eller opbygning af smage. Kært barn har mange navne.
Men det er vigtigt at sørge for at din organisation også indeholder de forskellige smage, for at kunne udvikle den og for at stå bedst til de udfordringer der rammer jer.
Du har nok hørt om de fire grundsmage, sødt, surt, bittert og salt. Måske har du også hørt om den femte smag, ”umami”. Det er en mere ubestemmelig del af smagene, men vigtig i hele smagsbilledet. Nogle ting smager bare ekstra godt, fordi de fem smage spiller sammen.
Vi kender alle fornemmelsen af for lidt og for meget, eksempelvis slik der er alt for sødt eller en steg, der er alt for salt. Men når den perfekte balance opnås, så spiller det hele sammen.
På samme måde kan du se på din organisation, gerne i overblik. Er der en ”smag” der fylder for meget? Er din organisation for sød, sur, bitter eller salt. Har I den rigtige umami, der binder organisationen sammen, eller er det den der er brug for?
Billedet med de forskellige smage, er jo ikke for at du skal smage på dine medarbejdere. Men refleksionen er vigtig, for er I meget stærke på en side, så skal dit fokus som leder være at balancere det af på den anden. Ellers opnår i en meget ensidig organisation, hvor I nok er enige, men ikke får udviklet jer i tide.
Min opgave som ekstern konsulent er ofte at finde ud af, hvilket ”smagsbillede” organisationen har og dermed også, hvad er det i mangler.
Hvordan er umami faktoren i din organisation og bliver den elimineret af sødt, salt eller bitterhed. Hvordan kan du arbejde aktivt med at tilføre det der mangler og hvad vil der så ske i organisationen?
Så spørgsmålet er, hvad smager din organisation af og hvad vil du gerne have den til at smage af? Måske vi skal en tur i køkkenet?